Tinder zaznamenal v posledních měsících nebývalý zájem nových lidí a vzrostl počet jeho uživatelů. Tato seznamovací aplikace potvrdila své dominantní postavení mezi mladými uživateli a lidmi středního věku.
Přestože je známá jako aplikace, která propojuje lidi a dává příležitosti k seznámení, vysoké procento z odhadovaných 50 milionů uživatelů používá aplikaci i pro něco úplně jiného.
Uživatelé si přivlastňují aplikaci Tinder pro své vlastní účely. Používají ji například k víceúrovňovému marketingu, k propagaci místních akcí i k politickým kampaním. Často se tak stává, že uživatelé využívají Tinder ke všemu možnému, jen ne k seznamování. Toto chování je označeno jako „Off-label use“. Jedná se o anglický termín vypůjčený z farmakologie, který popisuje, že lidé používají produkt k něčemu jinému, než k čemu je určen. Tímto tématem se zabývá časopis The Information Society ve svém novém příspěvku.
„Když lidé narazí na novou technologii, používají ji způsobem, který odpovídá jejich potřebám a životnímu stylu,“ uvádí autorka Stefanie Duguay, odborná asistentka komunikačních studií na Filozofické a vědecké fakultě Concordie. „Pokud si zakoupíte například obyčejné kladivo, nepodléhá pravidelným aktualizacím ani nezískává nové funkce – to ale všechno aplikace umí. Přicházejí s vlastním marketingem, vizemi a funkcemi, které pravidelně aktualizují a často je mění v závislosti na preferencích a činnosti uživatelů.“
Stefanie Duguay důkladně prozkoumala aplikaci Tinder a zaměřila se na funkce, které vytvořili její vývojáři, aby přiměli uživatele k zamýšlenému účelu. Dále se zabývala desítkami mediálních článků o lidech, kteří aplikaci používají pro jiné účely než pro navázání společenských, romantických a sexuálních vztahů. Nakonec provedla hloubkové rozhovory se čtyřmi uživateli seznamovací aplikace Tinder. První uživatel využil Tinder pro vedení kampaně proti kouření, druhý uživatel pro vedení kampaně proti obchodování s lidmi, třetí k uvedení svých zdravotnických produktů na trh a čtvrtý k podpoře prezidentské nominace.
„Zjistila jsem, že uživatelé informují na Tinderu o svých kampaních a tato aplikace je jejich hlavním či doplňujícím propagačním kanálem,“ řekla Duguay. „Poukazuje to na to, že Tinder slouží k mnoha účelům.“ Dodává, že spousta uživatelů Tinderu byla rozčarovaná, když zjistila skutečné záměry některých uživatelů. „To poukazuje na to, že pro někoho mohou být takové profily v aplikaci rušivé. Záleží to ale na tom, jak lidé vnímají účel této aplikace.“
Duguay zkoumala, jakým způsobem se Tinder k takovým uživatelům staví. Po spuštění aplikace byli například vážným problémem spamoví roboti. Duguay poznamenává, že seznamka Tinder rychle reagovala na tuto vlnu „off-label use“ a zavedla denní limity ve swipování a tlačítka pro blokování a hlášení. „Opatření ze strany Tinder ztížila prodej výrobků i propagaci kampaní. Taková opatření mohou být užitečná při odstraňování spamu, ale mohou zastavit inovaci a kreativitu.“
Víceúrovňové marketingové společnosti zvyšují limity swipování poskytnutím prémiových účtů. I Tinder přijal určitá opatření. Uživatelé nyní potřebují od Tinderu zvláštní povolení k propagaci kampaní.
Duguay říká, že konverzace na aplikaci Tinder jsou převážně neformální. „Myslím si, že sex a randění vnímá naše společnost jako smysluplnou činnost,“ uvádí. „Na druhou stranu Tinder je takovým svým vlastním ekosystémem, který uživatelé často používají pro jiné účely než k seznamování a randění. Z toho důvodu jsou takové seznamovací platformy nuceny měnit své funkce, což v konečném důsledku výrazně ovlivňuje jejich uživatele.“ Seznamovací aplikace, jako je Tinder, nalézá uplatnění nejen pro realizaci různých setkání, ale také pro politické a další aktivity.
https://techxplore.com/news/2020-02-tinder-good-people-technology.html